Impact

Door samen te werken kunnen we onder meer flexibele inzet van personeel verbeteren, opleidingsprogramma’s ontwikkelen en de toeleiding, werving, kennisdeling en ontwikkeling van zorgprofessionals verder inhoud geven. Daarnaast streven we naar meer vitaliteit, werkplezier en een evenwichtige beloning binnen dit thema. Door als collectief op te treden, maken we de zorg- en welzijnssector aantrekkelijker, waardoor we mensen duurzaam behouden en de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg waarborgen. 

Informatiebijeenkomsten over regionaal werkgeverschap

De informatiebijeenkomsten over regionaal werkgeverschap op 2 en 22 oktober jongstleden hadden een hoge opkomst. De verschillende mogelijkheden en initiatieven rondom regionaal werkgeverschap en de inzet van zzp’ers zijn besproken en vragen beantwoord. Tijdens de bijeenkomst ging het over de verschillende uitdagingen van regionaal werkgeverschap zoals het fiscaal juridisch kader en lopende initiatieven voor ZZP-bemiddeling in Noord-Holland. De afgelopen jaren zijn diverse initiatieven gestart om de inzet van flexkrachten zoals zzp’ers, PNIL (personeel niet in loondienst) en eigen medewerkers in een flexpool zelf te beheren. In Noord-Holland ontstaan ook veelbelovende samenwerkingsverbanden. 

Sigra faciliteert bestuurlijke afstemming en informatiebijeenkomsten.  Wil je de presentatie lezen, klik op de onderstaande link:

Webinar ‘wetgeving en handhaving gericht op de inzet van zzp-ers in zorg en welzijn’

Woensdag 6 november 2024 heeft RegioPlus in samenwerking met het ministerie van VWS, het ministerie van SZW en de Belastingdienst het webinar ‘wetgeving en handhaving gericht op de inzet van zzp-ers in zorg en welzijn’ georganiseerd. In dit webinar is zowel de huidige, als toekomstige wet- en regelgeving geduid en heeft de Belastingdienst de handhaving en de veranderingen per 1 januari 2025 toegelicht. 

Via deze link naar de website van RegioPlus is het webinar terug te kijken en heb je ook de mogelijkheid om de presentaties te downloaden.

Informatie en communicatierichtlijn voor veranderingen zzp-wetgeving

De veranderingen rondom zzp-wetgeving hebben consequenties voor veel zzp-ers in Zorg en Welzijn. Zij hebben behoefte aan juiste en duidelijke informatie. Sigra onderhoudt zelf geen contact met zzp-ers. Deze communicatierichtlijn is bedoeld voor onze leden om de zzp-ers die voor hen werken te informeren over wat de verandering voor hen kan betekenen en hen mogelijk een alternatief te bieden. Onderstaand vind je de link naar de communicatierichtlijn en de voorbeeldbrief informeren zzp’ers.

Berichtgeving Autoriteit Consument en Markt

Per 1 januari 2025 wordt het handhavingsmoratorium in het kader van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA) opgeheven. De Autoriteit Consument en Markt leest in verschillende zorgmedia dat werkgevers in de zorg in dit licht gezamenlijk uitspraken doen dat zij geen of minder ZZP’ers gaan inzetten. De ACM hecht er daarom aan op het volgende te wijzen. Uiteraard dienen werkgevers in zorgsectoren te handelen binnen de kaders van de Wet DBA. Werkgevers mogen samen bekendmaken dat zij gaan voldoen aan de Wet DBA. En in het algemeen met elkaar bespreken wat daarvoor nodig is. Het is echter aan elke individuele organisatie om zelf invulling te geven wat dit betekent voor de eigen afspraken met ZZP’ers. De opheffing van het handhavingsmoratorium mag niet gebruikt worden door werkgevers om afspraken te maken of onderling af te stemmen om helemaal geen of minder ZZP’ers in te zetten. Het is belangrijk dat individuele werkgevers/ opdrachtgevers, samen met de opdrachtnemer, per situatie bekijken wat de juiste contractvorm is: loondienst of zzp.

Mochten er vragen zijn, dan is er natuurlijk altijd de verwijzing naar de guideline ( klik op de link) van de ACM. 

Informatie van de overheid en andere instanties: