Snel en deskundig contact bij hulpvragen

De eerste pijler van deze samenwerking betreft de regionale nachtzorg. Tijdens de avonden, nachten en weekenden beantwoorden centralisten van Altide hulpvragen van cliënten uit de Sigra-regio. De aard van die vragen is zeer divers, vertelt Natasja van der Winden, servicemanager Digitale Zorg bij Sigra. ‘Denk aan een cliënt die gevallen is, pijn heeft of zich niet goed voelt. De centralist van Altide beoordeelt de hulpvraag en schakelt zo nodig de dienstdoende wijkverpleegkundige of huisartsenpost in.’

Grote voordelen voor cliënten en professionals

Deze werkwijze heeft grote voordelen, schetst Marijke Nijpels, klantadviseur bij Altide. ‘In tegenstelling tot de wijkverpleegkundigen, die vaak onderweg zijn, kunnen wij cliënten wél meteen te woord te staan.’ Dankzij dit Altide-‘filter’ worden dienstdoende zorgprofessionals minder vaak gestoord. Sigra is blij met deze constructie. ‘De wijkverpleegkundigen van onze leden kunnen nu meer tijd en aandacht aan de primaire patiëntenzorg besteden’, vertelt Natasja.

Waardevolle data en efficiënte triage

Marijke benadrukt dat cliënten bij vragen altijd aan de (nacht)bel mogen trekken. ‘In zo’n geval nemen ze contact op met hun eigen zorgorganisatie en worden dan automatisch naar Altide doorgeschakeld.’ De centralist registreert elk telefoontje en eventuele vervolgacties in het bijbehorende dashboard. ‘Met deze managementinformatie kunnen de zorgorganisaties die bij Sigra zijn aangesloten heel gericht sturen. Dat is heel waardevol’, vindt de servicemanager Digitale Zorg.

Verwijspunt 020: snel de juiste plek voor cliënten

Ook binnen Verwijspunt 020, het regionale loket voor tijdelijke zorg, speelt Altide tijdens de ANW-uren  een belangrijke rol. Dit loket is er speciaal voor verwijzers zoals huisartsen en SEH-artsen, die patiënten moeten doorsturen voor een crisisopname, eerstelijns verblijf of een medische beoordeling voor een rechterlijke machtiging. Altide ondersteunt deze triage en bemiddeling, zodat zorgorganisaties in Amsterdam en Amstelland snel en gecoördineerd kunnen handelen.

Verwijspunt 020 is een samenwerking tussen Amsta, Amstelring, Cordaan, Evean, Zonnehuisgroep Amstelland en Zorggroep Amsterdam Oost. Zij willen samen de bereikbaarheid van zorg in de stad efficiënter organiseren. Altide behandelt namens hen circa 150 verwijsaanvragen per maand.

Vanuit het team ICT Diensten ondersteunt Sigra Verwijspunt 020 bij het digitaliseren van processen. “Onze ambitie is steeds het teruggeven van tijd en/of financiële ruimte aan de zorg,” aldus Natasja. Door de belangen van de leden in de regio te behartigen en centrale contractinkoop te faciliteren, helpt Sigra zorgorganisaties tijd, geld en capaciteit nog beter te benutten.

Werkwijze

Het komt regelmatig voor dat een oudere die zelfstandig thuis woont plotseling tijdelijke opvang nodig heeft. Bijvoorbeeld na een val of plotselinge achteruitgang door bijvoorbeeld griep. In dat geval kunnen huisartsen en spoedeisende hulp (SEH-) artsen deze patiënten bij Verwijspunt 020 aanmelden voor een tijdelijke opname in een eerstelijns verblijf binnen één van de samenwerkende zorgorganisaties (ELV, laag-, hoog-complex en palliatief).

Tijdens de ANW-uren inventariseert de triagist van Altide de aanvraag en beoordeelt of deze aan de verwijscriteria voldoet. Op basis hiervan zoekt de triagist een geschikte plek. Verwijspunt 020 (lees: in dit geval de triagist van Altide) houdt de huisarts of SEH-arts op de hoogte over de voortgang en deelt verwijsinformatie met de VVT-organisatie (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) die de patiënt opneemt.

Complexe klus

Het beoordelen van zo’n verwijsverzoek en het vinden van het juiste bed is een complexe klus. ‘Voorheen moesten huisartsen en SEH-artsen zelf op zoek naar een geschikt bed en dat was zeer omslachtig en tijdrovend’, licht Natasja toe. ‘Met Verwijspunt 020 beschikken we in de regio Amsterdam-Amstelland over één centraal punt waar we een goede tijdelijke plek kunnen regelen. Dankzij deze werkwijze ontzorgen we in de eerste plaats artsen, cliënten en hun mantelzorgers. Daarnaast leidt onze regionale aanpak tot efficiëntievoordelen.’ Marijke hoopt dat andere zorgorganisaties dit voorbeeld volgen. ‘Op die manier anticiperen we samen op de landelijke schaarste aan zorgprofessionals.’

Samen vooruit

Het beoordelen van zo’n verwijsverzoek en het vinden van het juiste bed is een complexe klus. ‘Voorheen moesten huisartsen en SEH-artsen zelf op zoek naar een geschikt bed en dat was zeer omslachtig en tijdrovend’, licht Natasja toe. ‘Met Verwijspunt 020 beschikken we in de regio Amsterdam-Amstelland over één centraal punt waar we een goede tijdelijke plek kunnen regelen. Dankzij deze werkwijze ontzorgen we in de eerste plaats artsen, cliënten en hun mantelzorgers. Daarnaast leidt onze regionale aanpak tot efficiëntievoordelen.’ Marijke hoopt dat andere zorgorganisaties dit voorbeeld volgen. ‘Op die manier anticiperen we samen op de landelijke schaarste aan zorgprofessionals.’
 

Over Altide


Zorg op afstand. Daarvoor zorgen de 240 goed opgeleide en betrouwbare zorgprofessionals van Altide vanuit Beilen, Varsseveld en Veldhoven: 24 uur per dag, zeven dagen in de week, het hele jaar door. Wij ondersteunen alle partijen in de zorgketen met veilige en goede zorgondersteuning. Zo houden we samen de zorg overeind. Als grootste medisch servicecentrum van Nederland bieden wij de professionals, het platform en de processen om zorg, advies en ondersteuning op afstand te bieden: op het juiste moment en de juiste plek. Naast de huidige diensten zoals persoonsalarmering en medicatiecontrole, bieden we een antwoord op de toenemende behoefte aan thuismonitoring en digitale ondersteuning van verpleegkundige zorg voor zowel verpleeg- en thuiszorg, als in het ziekenhuis. 

altide

Meer informatie

Natasja van der Winden

Natasja van der Winden

Servicemanager ICT diensten
Team Digitale Zorg