Aanbod te versnipperd
Voor kwetsbare doelgroepen zijn er in elke gemeente tal van aanbieders beschikbaar. De ene organisatie kan helpen bij geldzaken, de andere met inburgeren en een derde met dagbesteding. Maar de beste organisatie vinden voor een specifieke hulpvraag, is geen sinecure, zo blijkt ook uit de ervaring van KOPPL-oprichters Marnix Kistemaker, Melle Meijer en Maarten van de Weijer.
“Alledrie maakten we van dichtbij een mantelzorgsituatie mee”, vertelt Kistemaker over het begin van KOPPL. “Toen we het daar met elkaar over hadden bleek dat we tegen hetzelfde aanliepen: het aanbod is te versnipperd. En hoewel we allemaal redelijk begaafd zijn met zoeken op internet, bleek het toch lastig om de juiste partij te vinden voor de extra ondersteuning die op dat moment nodig was.”
Digitale zuil
In 2018 werd het plan voor KOPPL geselecteerd voor het Startup in Residence-programma van de gemeente Amsterdam. De startup deed toen in het Amsterdamse stadsdeel Centrum een pilot met een digitale zuil in drie buurthuizen waarop inwoners, al dan niet met hulp van een medewerker, zelf eenvoudig op zoek gaan naar ondersteuning. Kistemaker: “Het uitgangspunt was dat het vraaggestuurd moest zijn. Door een paar eenvoudige vragen te beantwoorden kwamen gebruikers terecht bij een passende aanbieder.”
De zuil was een succes; een jaar later stonden er 33 zuilen in de hele stad en ontwikkelde KOPPL ook een website en app die Amsterdammers vanuit huis konden bezoeken. Toen corona zijn intrede deed gingen de zuilen op zwart en focuste KOPPL zich alleen nog op de app en website. “Dit jaar loopt na vier jaar ons contract af, de gemeente is nu een nieuwe aanbesteding aan het ontwikkelen. Dat dwong ons om na te denken over ons product”, vertelt Kistemaker.
75 minuten per hulpvraag
KOPPL is nu whitelabel-software geworden die elke gemeente of organisatie kan gebruiken om een doel en doelgroep te ondersteunen met het vinden van passend aanbod. Doordat zijzelf makkelijk aanbieders kunnen toevoegen, kunnen zij het systeem direct gebruiken. Het werkt nog steeds vraaggestuurd: mensen die hulp nodig hebben komen dankzij deze software snel bij een geschikte partij uit. Ook is het kostenefficiënt, vertelt Kistemaker: “Wij hebben onderzocht dat hulpverleners dankzij KOPPL tot 75 minuten per hulpvraag besparen.”
Dat zit zo: ongeveer 95 procent van alle hulpvragen binnen zorg en welzijn wordt via een hulpverlener gesteld. Die zoekt een passende aanbieder voor een cliënt en onderhoudt contact met de andere hulpverlener om na te gaan of de cliënt ook echt de hulp krijgt die hij nodig heeft. “Met dat hele proces is een hulpverlener gemiddeld 100 minuten bezig. Met KOPPL kunnen bewoners makkelijk zelf hulp vinden. Als professionals helpen, kunnen zij, in onze pro-omgeving, precies zien wat de status is van een ingediend verzoek. Dat bespaart administratie en zo hoeven ze niet eindeloos te bellen en te mailen.”
Het product dat KOPPL nu aanbiedt heeft positieve gezondheid als uitgangspunt. Gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties gebruiken de thema’s gezondheid, geldzaken, meedoen, wonen, leren en werk om hun diensten aan te bieden of aanbieders samen te voegen. Gebruikers doorlopen een eenvoudige beslisboom en komen zo bij een of meer relevante aanbieders uit. “Laagdrempeligheid is ons uitgangspunt. Ik wil positieve verandering brengen in deze sector en de hobbels die er momenteel nog zijn voor toegankelijkheid wegnemen. Daar hebben niet alleen de eindgebruikers wat aan, maar ook eerstelijns hulpverleners zoals huisartsen of wijkverpleging, die tot over hun oren in het werk zitten.”