In de wijk
Hoe de samenwerking in de praktijk werkt, vertelt wijkverpleegkundige in opleiding Isa Hemert. Zij werkt momenteel voor Amstelring in de wijk De Molen. ‘In Amstelveen werken Brentano, Zonnehuisgroep Amstelland en Amstelring samen door systemen te koppelen met POINT. In het systeem, het centrale coördinatiepunt komen alle aanvragen van naasten, huisartsen en ziekenhuizen binnen voor opname van cliënten in wijkzorg. De drie samenwerkende zorgorganisaties die in de wijk in Amstelveen werken, hebben toegang tot dit centrale coördinatiepunt in POINT. Iedere dag om half twee overleggen we gezamenlijk over de cliënten en besluiten we wie de cliënt het beste zorg kan gaan verlenen.’
Volgens Isa is deze ontwikkeling een grote verbetering: ‘Voorheen werden cliënten door huisartsen en ziekenhuizen doorverwezen op basis van netwerk. De relatie die je met elkaar had, was dan bepalend. Nu kijken we naar de bezetting per organisatie. Dat zorgt er ook voor dat je je als wijkverpleegkundige minder schuldig voelt dat je een cliënt moet afwijzen, want er is vaak een vangnet.’
Nicole Moers is werkzaam als wijkverpleegkundige bij Brentano. Zij vindt het nieuwe systeem nog wel wennen. ‘Het is natuurlijk geen wondermiddel. Niet alle cliënten die worden aangemeld, kunnen worden opgenomen. Maar het is wel prettig dat de aanvragen door drie organisaties worden opgepakt, zodat de zorgzwaarte beter wordt verdeeld. En het is een mooie plus dat ook mensen zelf iemand kunnen aanmelden; een buurman, bezorgde kinderen of mantelzorgers kunnen ook een melding maken.’ Maar het nieuwe systeem is nog wel wennen. ‘Ik moet het nog wel een beetje in de vingers krijgen’, lacht Nicole. ‘Wat ik als positief ervaar is de directe communicatielijn die je hebt met bijvoorbeeld het ziekenhuis of de huisarts. Via het Communicatiejournaal in POINT kun je direct opschrijven hoe het met een cliënt gaat. Die korte lijnen zijn heel prettig.’
Ella Blom werkt nu drie jaar als wijkverpleegkundige bij Zonnehuisgroep Amstelland. ‘Door elke middag met Amstelring en Brentano te overleggen, kunnen we de zorg met elkaar regisseren. Er is bovendien een groot voordeel voor de cliënt. Doordat de afstemming sneller gaat, is de cliënt sneller geholpen.’
Isa vult aan: ‘Een mooie bijkomstigheid is het nauwe contact met collega’s. Je leert elkaar beter kennen. Samenwerken is fijn. We kunnen roosters op elkaar afstemmen, even overleggen over een zorgvraag en van elkaar leren. Dat is heel waardevol.’
‘Door elke middag met Amstelring en Brentano te overleggen, kunnen we de zorg met elkaar regisseren. Er is bovendien een groot voordeel voor de cliënt. Doordat de afstemming sneller gaat, is de cliënt sneller geholpen.’
In de huisartsenpraktijk
Els Licht is huisarts in de wijk Bankras. Ze was direct betrokken bij de eerste pilot. ‘We werken in onze wijk intensief samen met Amstelring, Brentano en met Zonnehuisgroep in mindere mate. We hebben altijd korte lijnen met de wijkzorg gehad, maar het was vaak een uitdaging om een organisatie met plek te vinden voor een cliënt. Normaal gesproken belde ik dan een hele lijst van organisaties af op zoek naar beschikbaarheid. Best een karwei om dit te coördineren. Dat kostte veel tijd. Hoe we het nu met elkaar geregeld hebben, is superfijn!’
Aanvankelijk werden aanmeldingen van cliënten telefonisch gedaan. Navenant werd er een website in het leven geroepen. ‘Dat was al heel prettig, want dan kon je cliënten direct aanmelden. En deed je dat voor half 2 ’s middags, dan werd de cliënt direct besproken in de teamoverleggen. Het nadeel was echter dat je gegevens van de cliënt dan nog wel handmatig moest invoeren.’
Daar is nu verbetering in gekomen. ‘Nu doe ik de verwijzing direct. Via Zorgdomein wordt het elektronisch patiënten dossier en de aanvraag gedeeld met het systeem POINT van de wijkzorg. Dat scheelt veel typen en dus veel tijd. Die samenwerking is echt optimaal. We krijgen een directe terugkoppeling als de patiënt in zorg kan worden genomen. Zodra ik de patiënt aanmeldt, doet de wijkverpleegkundige het eerste kennismakingsgesprek en schat dan in wat de cliënt nodig heeft.’
Sinds kort is ook het aanmelden van casemanagers dementie in het systeem opgenomen. ‘En we hebben de wens om dit systeem voor heel Amstelland uit te rollen. Nu beperkt het zich nog tot Brentano, Zonnehuisgroep Amstelland en Amstelring, maar het zou mooi zijn als we ook kleine organisaties kunnen aansluiten om een zo goed mogelijk gebied te bedienen.’
Els is positief over de ontwikkelingen: ‘De laagdrempelige manier van schakelen is erg prettig. En het is fijn dat we nog wel samenwerken met het bekende netwerk. De administratieve last is sterk verminderd. Door het systeem wordt de huisarts echt ontzorgt en de vraag komt terecht waar die hoort.’

De applicatie is 20%, 80% hangt af van samenwerkingsafspraken
Samenwerking tussen de verschillende organisaties en disciplines behoeft volgens Natasja van der Winden, Servicemanager Digitale Zorg bij Sigra, continue aandacht. ‘Ik zeg altijd: de applicatie is 20%, de overige 80% hangt af van samenwerkingsafspraken. Digitaal is geen heilige graal, het gaat vooral om elkaar vinden, om afspraken maken en om elkaar ergens op te durven aanspreken.’
Natasja is opgeleid als verpleegkundige en leerde tijdens haar werk in Rotterdam de waarde van datagedreven werken. ‘POINT genereert ketendata. Je ziet wie wat doet, voor welke cliënt en op welk moment. Je kunt voorspellingen doen voor zorgvragen en tekorten. Hier kun je zorg op inrichten. Mijn missie is om met tools tijd en geld terug te geven aan de zorgverlener. Door allemaal te werken via POINT, zeg je eigenlijk: ‘Kom maar op met je hulpvraag. Wij kijken voor heel Amstelveen waar die terecht kan.’
‘POINT heeft de mogelijkheid om een centraal coördinatiepunt in te richten, waar betrokken medewerkers centraal alle wijkzorg aanvragen in regio Amstelveen kunnen inzien en beoordelen. Het is een centraal beoordelingspunt, waar meerdere organisaties veilig dossiers kunnen inzien, tussen de verzender en ontvanger. De Wijkzorg kan hierdoor efficiënter worden ingezet. De kracht is echter om vervolgens tot één gezamenlijk beleid te komen voor het gebruik van de applicatie. Want de gemiddelde wijkverpleegkundige gaat geen licht geven van het onderzoeken van een applicatie. Het moet gewoon goed werken, zodat zij tijd hebben om zorg aan mensen te verlenen. Ook de huisarts heeft het druk. Dan is het fijn als zij in hun vertrouwde systeem via een knop gemakkelijk kunnen schakelen. Dat scheelt een handeling. Dus behalve goede samenwerking moeten ook de systemen goed met elkaar communiceren.’
Daarnaast is ook de algemene mores een belangrijke factor. ‘In de wijk werken we soms nog onnodig inefficiënt, bijvoorbeeld door met veel personen te overleggen over wie welke cliënt opneemt. Dat kost veel tijd. Durf elkaar mandaat te geven. Heb vertrouwen in elkaar. Geloof erin dat jouw collega een goed besluit kan nemen. En verder is het ook belangrijk dat we veiligheid waarborgen met elkaar.’
‘POINT heeft de mogelijkheid om een centraal coördinatiepunt in te richten, waar betrokken medewerkers centraal alle wijkzorg aanvragen in regio Amstelveen kunnen inzien en beoordelen. Het is een centraal beoordelingspunt, waar meerdere organisaties veilig dossiers kunnen inzien, tussen de verzender en ontvanger. De Wijkzorg kan hierdoor efficiënter worden ingezet.
Contact
Meer informatie? Neem dan contact op met info@wijkzorgamstelveen.nl of nvdwinden@sigra.nl.
Rol van Sigra
Het team Servicemanagement Digitale Zorg van Sigra beheert diverse diensten, waaronder de regionale coördinatiepunten die gebruik maken van de applicaties POINT en ZorgDomein. Sigra denkt mee in het optimaal gebruik van digitale tools/applicaties en geeft daarmee tijd en geld terug aan de zorgverlener. Door gebruik te maken van interoperabiliteit tussen applicaties en optimaal gebruik te maken van reeds bestaande applicaties is in het project 'Coördinatiepunt Wijkzorg' de administratielast voor zowel het ziekenhuis als de huisarts verbeterd.
Meer informatie
