Zorg2025: Hoe maken we werken in de zorg minder belastend, effectiever en leuker?

28-03-19
Zorg2025: Hoe maken we werken in de zorg minder belastend, effectiever en leuker?

'Minder professionals, meer doen, leuker werk?' was het thema van de voorjaarseditie van Zorg2025 op 21 maart 2019. Om het tekort aan zorgprofessionals op te vangen moeten we slimmer en anders gaan werken. In de regio Amsterdam zijn er nu al ruim 2.000 vacatures, waarvan meer dan de helft langer dan drie maanden openstaat. Maar hoe doen we dat? Sprekers Sanne van der Weegen (Vilans), Hans-Peter Brunner-La Rocca (Maastricht Universitair Medisch Centrum) en Arend de Heus (Abena Slim incontinentiemateriaal) deelden interessante voorbeelden van slimmer en anders werken met de aanwezigen.  

In de Zorg2025-bijeenkomsten brengen we aanbieders en innovatieve ondernemers in zorg en welzijn bijeen om samen op verschillende thema's de mogelijkheden en kansen rondom innovatie in zorg en welzijn te bespreken. We organiseren de bijeenkomsten samen met Rabobank Amsterdam, Amsterdam Economic Board, Kamer van Koophandel en Athti.

Geen ei van Columbus, maar wel veel mooie voorbeelden

Sanne van der Weegen van Vilans vertelde over de vele innovaties die nu al worden gebruikt in de zorg. “Helaas is er geen ei van Columbus, maar er gebeurt al wel heel veel.” Technologie inzetten om het werk leuker of makkelijker te maken kan vanuit drie invalshoeken, liet Van der Weegen zien: 

Zorgvraag verminderen
Van der Weegen noemde als voorbeeld de Medido Medicijndispenser: hierdoor hoeven thuiszorgmedewerkers minder vaak bij mensen langs om hen te helpen met hun medicatie. Ook zijn er robots die cliënten ondersteunen. Simpele consumentenelektronica draagt ertoe bij dat mensen langer comfortabeler thuis kunnen wonen, zoals draadloze schakelaars of veilige gasfornuizen.

Minder tijd voor randvoorwaarden
Het verlagen van de administratieve druk kan het werk leuker maken en een bijdrage leveren aan de tekorten in de zorg. Dicteersoftware op de telefoon en tablet vereenvoudigt het rapporteren voor het patiëntendossier en het notuleren van vergaderingen. Bij ZorgAccent is robot Pepper de receptionist en bij Schakelring gebruiken ze slimme meters om de temperatuur in 178 koelkasten te monitoren.

Zorgtaken efficiënter uitvoeren
In de gehandicaptenzorg is beeldbellen effectief: hierdoor hebben zorgverleners makkelijker contact met hun cliënten. Ook nachtzorgdomotica helpt bij het terugdringen van tekorten in de zorg: medewerkers hoeven minder vaak een ronde te doen en storen de cliënt niet onnodig in zijn slaap.

Van der Weegen adviseerde organisaties om kritisch te kijken naar alle innovaties. “Iets dat ergens anders werkt, hoeft bij jullie niet per se ook te werken. Als de cultuur anders is of alleen al het gebouw kan dat een groot verschil maken. Zorg ervoor dat de technologie er niet alleen maar extra bijkomt, maar kijk ook of er anders gewerkt moet worden. Neem voldoende tijd om aan innovaties te wennen.”

De virtuele verpleegkundige Molly

Professor Hans-Peter Brunner-La Rocca is cardioloog in het Maastricht Universitair Medisch Centrum en maakte een paar jaar geleden kennis met de virtuele verpleegkundige Molly, een uitvinding van een Amerikaans bedrijf. Hij laat een item uit het NOS Journaal zien dat toont hoe Molly te werk gaat. Molly helpt mensen thuis hun eigen gezondheid te monitoren, zodat ze minder vaak naar het ziekenhuis hoeven. “We hebben een pilot gedaan bij 30 patiënten die gemiddeld tevreden waren en haar zouden aanbevelen. We willen Molly in mei of juni van dit jaar volledig implementeren, om het aantal poliklinische controles naar beneden te krijgen, de kwaliteit van leven te verhogen en het aantal ziekenhuisopnames te verlagen.”

Een mooi gevolg van Molly is dat patiënten zelf de regie nemen. “Ze worden eigenlijk beter gemonitord en vaker gecontroleerd. Zorgverleners kunnen wat zorg loslaten, wat helpt bij de verschuiving van de tweede naar de eerste lijn. En er zijn minder controles bij stabiele patiënten, waardoor er meer tijd overblijft voor complexere patiënten.”

Slim incontinentiemateriaal

Arend de Heus is Innovatiemanager bij Abena, leverancier van o.a. slim incontinentiemateriaal. Dit slimme incontinentiemateriaal meet het vochtniveau in het incontinentiemateriaal en geeft dat via een app door aan verzorgenden, die dan weten wanneer ze moeten verschonen. Zo behoudt de cliënt meer waardigheid, hoeven zorgverleners minder vaak natte bedden te verschonen en wordt het incontinentiemateriaal niet onnodig verschoond.

Abena, Evean zorg, Philadelphia zorg en Significant kregen voor het implementeren inclusief 'cultuurverandering' van het slimme incontinentiemateriaal de titel Zorgvernieuwer 2019 van VWS. Eerder wonnen zij de Zorginnovatieprijs 2018.

De Heus schetst het traject dat zijn bedrijf doorliep. “We dachten het ei van Columbus te hebben uitgevonden, maar er was veel meer nodig dan alleen die technische innovatie. Onze rol is niet die van productenverkoper, maar helpen bij het beter maken van de zorg en dichter bij de cliënt komen. Doorwrochte kennis over kwaliteit van continentiezorg is daarin het uitgangspunt en samenwerking de crux. Samen waren we in staat om de cultuur op de vloer te veranderen, zodat mensen met de innovatie konden en wilden werken.”

Het Abena Nova implementatierapport kunt u hier downloaden.

Bekijk ook de presentatie van Zorg2025 Minder professionals, meer doen, leuker werk?

De volgende Zorg2025-bijeenkomsten staan gepland op 18 juni, 19 september en 19 november

 

Georganiseerd door de Zorg2025 partners: Amsterdam Economic Board, Rabobank Amsterdam, Kamer van Koophandel Amsterdam, AHTI en SIGRA