Vind je werkgeluk in Week van de Werkstress

13-11-17
SIGRA - Vind je werkgeluk in week van de werkstress

Deze week is het de Week van de Werkstress. In het kader van duurzame inzetbaarheid besteedt SIGRA hier aandacht aan. Hoe vind je werkgeluk?

Marion Bierens is initiatiefnemer en eigenaar van de stresswinkel www.destresswinkel.nl en ze is jeugd en gezinsbeschermer. Marion vertelt in een openhartig interview over bevlogenheid als een bescherming tegen overspannenheid en burn-out. Het bespreekbaar maken van werkstress is belangrijk want het is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werk gerelateerde psychische ziektes.

Wat is voor jou de betekenis van werkgeluk?

Jarenlang heb ik gewerkt als teamleider binnen jeugdzorg. Deze functie, waarin ik aanvankelijk een soort meewerkend voorman was en zeer betrokken bij de inhoud en ontwikkeling van het werk, veranderde in de loop van de tijd naar een leidinggevende op afstand: een manager. Dat paste steeds minder bij mij. Bij de overgang van de jeugdzorg naar de gemeente besloot ik dat ik dat echt niet meer wilde en stopte als teamleider. Ik ben vervolgens jeugd en gezinsbeschermer geworden voor drie dagen in de week, met mijn voeten in de modder, en dat bevalt.  De overige twee dagen werk ik voor mijn eigen bedrijf “De Stresswinkel” . Ik ben ontzettend blij dat ik deze stap gezet heb. Het werken als JGB is erg zwaar maar buitengewoon interessant en zinvol. De stresswinkel is enorm uitdagend. Ik geef trainingen en workshops en coach mensen die last hebben van stress. Ik kan in de stresswinkel mijn creativiteit en alles wat ik heb verzameld in de loop van de jaren aan kennis en ervaring over stress kwijt.

Waarom vind je stress zo interessant?

Ik denk dat ik zo ongeveer in de baarmoeder al stress had. Mijn initiatiefrijke, ambitieuze ouders hadden een groot bouwbedrijf en ik ben twee dagen na een verhuizing geboren. Van mijn ouders heb ik eigenschappen geërfd die mij stressgevoelig maken. Voor mij was het dus bittere noodzaak om te leren dealen met stress. Mijn motto is “if you want to master something, teach it”, dat heb ik dus gedaan. Al mijn studies van de afgelopen 20 jaar zijn min of meer gericht geweest op stress. Een trainers-opleiding, een opleiding stresscounselor en diverse masterclasses. Daarnaast beoefen ik al 20 jaar yoga, mediteer ik dagelijks en ga ik naar lezingen en congressen. Stress blijft me boeien, ik leer nog steeds en het belangrijkste is: Ik voel me gezond en gelukkig. 

Bevlogenheid is een bescherming tegen overspannenheid en burn-out. Ik heb geleerd dat mijn lichamelijke respons op stress afhangt van mijn houding ten opzichte van stress. Ik denk dat dit een van de belangrijkste ontdekkingen is die ik heb gedaan in de afgelopen jaren. Stress is niet erg wanneer je het ervaart als gezonde wedstrijdspanning. Je lichaam helpt je dan om optimaal te presteren. Als je in de stress raakt van stress gebeurt er iets heel anders in je lijf, dan kan het een gezondheidsrisico worden. 

Wat kan jouw werkgever hieraan bijdragen?

Mijn werkgever kan bijdragen aan een goede stressrespons door te zorgen voor een goede match tussen de werkzaamheden die ik verricht en de talenten de ik heb. Daarnaast weet ik dat bevlogenheid in gevaar kan komen door allerlei taakeisen die mij afleiden van mijn hoofdtaak, bijvoorbeeld omslachtige formulieren, steeds veranderende administratieve eisen, werkprocessen of protocollen die moeilijk te volgen zijn.

Ook moeten de omstandigheden en de hulpmiddelen in orde zijn: voldoende contact met collega’s, intervisie, goede ict -ondersteuning, prettige werkomgeving, niet te lawaaierig of te rommelig. 

Wat helpt: we zijn ontzettend autonoom als professionals, mogen onze werktijden zelf bepalen, we zijn zelf verantwoordelijk voor onze cliënten en mogen zelf bedenken wat we inzetten om een resultaat te behalen. Er wordt voortdurend gewerkt aan het makkelijker maken van allerlei formulieren en werkprocessen maar de administratieve last, die erg hoog is bij jeugdzorg, blijft drukken. Ook voelen we dat de bezuinigingen in de jeugdzorg de druk enorm opvoeren, de casussen worden zwaarder omdat de lichtere zaken naar de gemeente (CJG’s) gaan.

Voel jij je fit en gezond?

Ik voel me zeer fit en gezond. Natuurlijk heb ik bij vlagen stress maar ik weet wat ik moet doen om weer terug te veren naar een meer ontspannen toestand. Veel bewegen, heel goed eten, pauzes nemen, sociale contacten hebben/steun organiseren, positief blijven denken en zorgen dat ik geïnspireerd blijf. Dat zijn de veerkrachtfactoren die mijn vitaliteit positief beïnvloeden. 

Deze veerkrachtfactoren zijn een belangrijk onderdeel van de trainingen en workshops van de Stresswinkel. Wanneer je veerkrachtfactoren in orde zijn ben je belastbaarder, gelukkiger en gezonder. De veerkrachtfactoren bepalen samen met de subjectieve (overtuigingen en eigenschappen) en objectieve druk (de stapel werk die je te doen hebt) de balans of eigenlijk de voortdurende inbalans, want je leven is steeds in beweging. Door stil te staan bij die factoren kun je je invloed vergroten en daardoor je gezondheid en vitaliteit verbeteren.